ÖTE-Kİ
Yaşayış itibariyle, bir yere ait olma ve o yerin kültürüyle haşir neşirliği insanın kaçınılmaz zindanıdır ve
her insan yaşadığı toplum zindanının esiridir.
Hal böyleyken; insan bir de insanın zindan olma* yolunda muhteşem bir çaba sarf etmektedir.
Aile içerisinde, vahşi kapital döngünün sadece maddeci algılarla hüküm sürdüğü bir bağ mevcut.
|
Sercan Gökay Celep / yok gözler |
"-Sana şunu verdim";
"-sen de bana bunu yapacaksın!"
Gibi hükümler/koşullar koymalar, şuan ki ebeveyn ve çocuk ilişkisinin örnekleridir.
Bir evde, aile içerisindeki sınıfsal savaş, bizleri toplumun karşısında daha düşüncesiz hükümlere götürebilir.
Aile denilen mefhum; "-bu senin dünyalığın; bu ise benim dünyalığım!" düşüncesi ile bir sonuca varamaz. Benim, ailemin içinde bir "öteki" olmam, tamamen ailemin, bir başka aile tarafından
ötekileştirilmesiyle bağlantılıdır.
|
Mehmet Şimşek / askıda uçurtma |
Bu domino etkisi, gün geçtikçe dünya toplumunda kan, gözyaşı, fakirlik ve eğitimsizlik ortaya çıkarmaktadır. Ötekileşme, ırk ve cinsiyet kavramını meşru kılan savaşın adıdır.
"Siz bir taraf; biz bir taraf" düşüncesi ilkel toplumların düşünceleridir.
Artık kapitalizm, sosyalizmi ve diğer rejimleri bize satma durumuna gelmiştir.
Sizlere, yaşadığım toplum içindeki faşizmin nasıl bir ötekileşmeyle ortaya çıktığına dair bir kaç cümle yazacağım.
|
Kahraman Turan / las tesis |
"Kürtden evliya koyma avluya!"
"Madem Ermenisin o zaman vermelisin."
"Bu Lazların aklı sikinde."
"Türkün karnı doydu mu aklı hemen başka yere gider. "
|
Kahraman Turan / Bally Copter
|
Benim kürdüm/senin kürdün/bunun kürdü/onun türkü/benim türküm/iyi türk/kötü türk/bu sabah lazı/
sen akşam lazı/yok ilkbahar ermenisi/yok karakış ermenisi/bu kadın orospu/falanca adam ibne
düşüncesi ya da sen Necip okurdun geçen elinde Nazım vardı veya halk cahil ne anlar sen boşver! Asgari ücretli misin? Beyaz yakalı mı?
|
Kahraman Turan / sunless rainbow
|
Bireylerin statüleri, yaşamları sadece kendi hayatları ile alakalıdır. Aynı sınıfta olanlar dahi, birbirlerini
ötekileştirmek için çeşitli sınıf kavgaları yapmaktadırlar. Başka hayatlar hakkında ötekileştirme yapmamız, tamamen kimlik eksikliği kaynaklıdır. Madem insan olmaya geldik;
madem aynı güneşe bakıyoruz bu körlük niye?
Oysa ki sevgili insanlık seni görmek için can atıyor.
Mehmet Şimşek
*Dr. Ali Şeriati
|
Habip Diy / dijital zincirler
Dijital medyada içerik üreten ve ürettiği içeriği, takipçilerinin beğenisine sunan birey, bir süre sonra takipçilerinin talepleri, beğenileri ya da sponsor olan kurum/markaların yönlendirmesi doğrultusunda içerik hazırlamaya başlamaktadır. Bireylerin dijital mecrada ürettikleri bilgileri diğer benliklerin beğenisine sunmaları onları "öteki" sınıfına koymaktadır. Yeni dönemin modern kölesi olan "içerik üreten bireyler," saygı duyulan öteki sınıfında yerini alır.
|
Monarşik Laboratuvarda 19. Deney
.
Ötekileştirme; aslında kamplaştırma ve böl-yönetçilerin çok kullandığı bir yöntem. Bir kimlik oluşturmak amaçlanıyor. dışlama için de ötekileştirme mekanizması kullanılabilir tabi. Bu sefer tu-kaka kişisinin kimliği değiştirilir ki gruptan dışlansın. O artık bizden değil, ötekilerden diyebilmek için; Tarih boyunca her türlü kurum (devletler, imparatorluklar, derebeylikleri, siyasal gruplar) bu yöntemi kullanmış, ellerindeki potansiyeli diğerlerinin üzerinde tahakküm kurmak üzere kullanmaya çalışmıştır.
Birbirlerini “öteki” olarak tanımlayanlar arasında, görünmeyen ama varlıkları hissedilen adeta birtakım sanal duvarlar vardır... Ve bu sanal duvarları inşa eden dikta-rejimlerdir. Genellikle duvarın iki yanındakiler de birbirlerini “öteki” olarak algılar. Çoğu zaman sosyolojik sınıflandırmalarda genelde azınlık olan grubun çoğunluk olan gruba göre düşünülme biçimi hep soyutlandırılmış. Ben/biz merkeziyetçilik kavramı nüfusa enjekte edilmeye başlanmıştır; artık.
|
Hogir Ar (Ferhat Eripek) / gözleriniz çok ses çıkarıyor |
Eylem, miting, protestolar artar; kurumlar, statüler tavır alır. efsaneler sorgulanır ama yerine mutlaka yenileri gelir. Bu ötekileştirme mayası tutmuş ve toplum artık kıllanmaya tam anlamıyla hazırdır. Din, dil, ırk ve kültür üzerinden yapılan her türlü ayrım, gücü elinde tutan kimseler tarafından, insanların bu türden kavramlara hassasiyetini sömürerek onları arkalarına almak ve sahip oldukları gücü kaybetmemek amacıyla kullanılmıştır. Bu tarih boyunca böyle olmuştur. Günümüzde de bu ötekileştirme, devlet tarafından yapılmaktadır. Hâl böyle olunca özellikle iktidar eliyle yapılan ötekileştirme göze çarpıyor. İktidar kendinden olmayanı ötekileştirirken devlet adeta parti malına dönüşüyor.
Herkesi "kendine benzetme" politikası ancak ve ancak nefret yaratır. Toplum parçalanır. Sansürle, baskıyla sizden olmayanı ortadan kaldırmaya çalışmak topluma ancak kin ve nefret tohumu eker.
Hogir Ar (Ferhat Eripek)
cinaslı hızar
gözlerimin derininde başlar her şey yeniden
cinaslı bir hızar sanki yaşamak
bir insandan ne kayıplar kesiyor
insan sıfatların gölgesi, gelişmiyor sevilmedikçe
yaşım umurumda değil
yas tutmasın yeter ki gözlerim
|
Mehmet Şimşek / maskeli renkler |
yıllandım şarap gibi
sesimde tat yok hala
silindi geçmişten kalan ne varsa
parmağımdaki ben uzak bana
içimde kuruyan su
yakar etime ayrılık edeni
yalnız ekim mi sonbahar mi
yaprak yaprak hüznün sahibi
ben daha yeni başladım bu telaşa
taş olayım istedim
biraz daha dayanayım diye
sabah masamın ucunda raks
taş plak kaç kış geçirdi sesinden yoksun
kış üşüdü seni anarak
ipe sapa gelmez insan dediğin
bir ağrı bir çağı tetikliyor işte
gördüğüm yaşama gürültüsü bu
Rıdvan Yıldız
kumpas |
Kahraman Turan / penaber |
nasıl söz dinler ki şu öteki
gören göz
konuşan dile boyun eğmiş
ruh gömülmüş
etten kemikten bir bedene
ya bir mikropsa bu düş
sus duyacak diye
yutulmuşsa hakkım
kumpas kurulmuşsa kalbe
yaşamak günah bu döngüde
yol uzun yol kısa derken
bıçak kemiği yardı
dinlendi tüm sızılar
ağıtlar ekildi toprağa
kan filizleniyor şafakla
ölü bir çocuk yüzü anımsa
o öteki benim
Kamil
Yorumlar
Yorum Gönder