ÖTEKİ

 


ÖTE-Kİ

Yaşayış itibariyle, bir yere ait olma ve o yerin kültürüyle haşir neşirliği insanın kaçınılmaz zindanıdır ve
her insan yaşadığı toplum zindanının esiridir.
Hal böyleyken; insan bir de insanın zindan olma*  yolunda muhteşem bir çaba sarf etmektedir.
Aile içerisinde, vahşi kapital döngünün sadece maddeci algılarla hüküm sürdüğü bir bağ mevcut.
Sercan Gökay Celep
Sercan Gökay Celep / yok gözler

"-Sana şunu verdim";
"-sen de bana bunu yapacaksın!"
Gibi hükümler/koşullar koymalar, şuan ki ebeveyn ve çocuk ilişkisinin örnekleridir.
Bir evde, aile içerisindeki sınıfsal savaş, bizleri  toplumun karşısında daha düşüncesiz hükümlere götürebilir.
Aile denilen mefhum; "-bu senin dünyalığın; bu ise benim dünyalığım!" düşüncesi ile bir sonuca varamaz. Benim, ailemin içinde bir "öteki" olmam, tamamen ailemin, bir başka aile tarafından 
ötekileştirilmesiyle bağlantılıdır.


Mehmet Şimşek / askıda uçurtma


Bu domino etkisi, gün geçtikçe dünya toplumunda kan, gözyaşı, fakirlik ve eğitimsizlik ortaya çıkarmaktadır. Ötekileşme, ırk ve cinsiyet kavramını meşru kılan savaşın adıdır.
"Siz bir taraf; biz bir taraf" düşüncesi ilkel toplumların düşünceleridir.
Artık kapitalizm, sosyalizmi ve diğer rejimleri bize satma durumuna gelmiştir.
Sizlere, yaşadığım toplum içindeki faşizmin nasıl bir ötekileşmeyle ortaya çıktığına dair bir kaç cümle yazacağım.

Kahraman Turan / las tesis


"Kürtden evliya koyma avluya!"
"Madem Ermenisin o zaman vermelisin."
"Bu Lazların aklı sikinde."
"Türkün karnı doydu mu aklı hemen başka yere gider. "

Kahraman Turan / Bally Copter


Benim kürdüm/senin kürdün/bunun kürdü/onun türkü/benim türküm/iyi türk/kötü türk/bu sabah lazı/
sen akşam lazı/yok ilkbahar ermenisi/yok karakış ermenisi/bu kadın orospu/falanca adam ibne
düşüncesi ya da sen Necip okurdun geçen elinde Nazım vardı veya halk cahil ne anlar sen boşver! Asgari ücretli misin? Beyaz yakalı mı?


Kahraman Turan / sunless rainbow


Bireylerin statüleri, yaşamları sadece kendi hayatları ile alakalıdır. Aynı sınıfta olanlar dahi, birbirlerini
ötekileştirmek için çeşitli sınıf kavgaları yapmaktadırlar. Başka hayatlar hakkında ötekileştirme yapmamız, tamamen kimlik eksikliği kaynaklıdır. Madem insan olmaya geldik;
madem aynı güneşe bakıyoruz bu körlük niye?
Oysa ki sevgili insanlık seni görmek için can atıyor.

Mehmet Şimşek
*Dr. Ali Şeriati



Habip Diy / dijital zincirler

Dijital medyada içerik üreten ve ürettiği içeriği, takipçilerinin beğenisine sunan birey, bir süre sonra 
takipçilerinin  talepleri, beğenileri ya da sponsor olan kurum/markaların yönlendirmesi
doğrultusunda içerik hazırlamaya başlamaktadır. Bireylerin dijital mecrada ürettikleri bilgileri diğer benliklerin beğenisine sunmaları onları "öteki" sınıfına koymaktadır. Yeni dönemin modern kölesi olan 
"içerik üreten bireyler," saygı duyulan öteki sınıfında yerini alır.



Monarşik Laboratuvarda 19. Deney
.
Ötekileştirme; aslında kamplaştırma ve böl-yönetçilerin çok kullandığı bir yöntem. Bir kimlik oluşturmak amaçlanıyor. dışlama için de ötekileştirme mekanizması kullanılabilir tabi. Bu sefer tu-kaka kişisinin kimliği değiştirilir ki gruptan dışlansın. O artık bizden değil, ötekilerden diyebilmek için; Tarih boyunca her türlü kurum (devletler, imparatorluklar, derebeylikleri, siyasal gruplar) bu yöntemi kullanmış, ellerindeki potansiyeli diğerlerinin üzerinde tahakküm kurmak üzere kullanmaya çalışmıştır.
Birbirlerini “öteki” olarak tanımlayanlar arasında, görünmeyen ama varlıkları hissedilen adeta birtakım sanal duvarlar vardır... Ve bu sanal duvarları inşa eden dikta-rejimlerdir.  Genellikle duvarın iki yanındakiler de birbirlerini “öteki” olarak algılar. Çoğu zaman sosyolojik sınıflandırmalarda genelde azınlık olan grubun çoğunluk olan gruba göre düşünülme biçimi hep soyutlandırılmış. Ben/biz merkeziyetçilik kavramı nüfusa enjekte edilmeye başlanmıştır; artık.


Hogir Ar (Ferhat Eripek) / gözleriniz çok ses çıkarıyor


Eylem, miting, protestolar artar; kurumlar, statüler tavır alır. efsaneler  sorgulanır ama yerine mutlaka yenileri gelir. Bu ötekileştirme mayası tutmuş ve toplum artık kıllanmaya tam anlamıyla hazırdır. Din, dil, ırk ve kültür üzerinden yapılan her türlü ayrım, gücü elinde tutan kimseler tarafından, insanların bu türden kavramlara hassasiyetini sömürerek onları arkalarına almak ve sahip oldukları gücü kaybetmemek amacıyla kullanılmıştır. Bu tarih boyunca böyle olmuştur. Günümüzde de bu ötekileştirme, devlet tarafından yapılmaktadır. Hâl böyle olunca özellikle iktidar eliyle yapılan ötekileştirme göze çarpıyor. İktidar kendinden olmayanı ötekileştirirken devlet adeta parti malına dönüşüyor.

Herkesi "kendine benzetme" politikası ancak ve ancak nefret yaratır. Toplum parçalanır. Sansürle, baskıyla sizden olmayanı ortadan kaldırmaya çalışmak topluma ancak kin ve nefret tohumu eker. 


Hogir Ar (Ferhat Eripek)
 

cinaslı hızar

gözlerimin derininde başlar her şey yeniden

cinaslı bir hızar sanki yaşamak

bir insandan ne kayıplar kesiyor

insan sıfatların gölgesi, gelişmiyor sevilmedikçe

yaşım umurumda değil

yas tutmasın yeter ki gözlerim

Mehmet Şimşek / maskeli renkler

yıllandım şarap gibi

sesimde tat yok hala

silindi geçmişten kalan ne varsa

parmağımdaki ben uzak bana

içimde kuruyan su

yakar etime ayrılık edeni

yalnız ekim mi sonbahar mi

yaprak yaprak hüznün sahibi

ben daha yeni başladım bu telaşa

taş olayım istedim

biraz daha dayanayım diye

sabah masamın ucunda raks

taş plak kaç kış geçirdi sesinden yoksun

kış üşüdü seni anarak

ipe sapa gelmez insan dediğin

bir ağrı bir çağı tetikliyor işte

gördüğüm yaşama gürültüsü bu

Rıdvan Yıldız





kumpas
Kahraman Turan / penaber

nasıl söz dinler ki şu öteki
gören göz 
konuşan dile boyun eğmiş
ruh gömülmüş
etten kemikten bir bedene

ya bir mikropsa bu düş

sus duyacak diye
yutulmuşsa hakkım
kumpas kurulmuşsa kalbe 
yaşamak günah bu döngüde

yol uzun yol kısa derken
bıçak kemiği yardı
dinlendi tüm sızılar
ağıtlar ekildi toprağa
kan filizleniyor şafakla 
ölü bir çocuk yüzü anımsa
o öteki benim 

Kamil



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

``BELLEK``

*ABSÜRT

KAYIP DÜŞ KITASI